Regnbågsknytt – I väntan på ett bebisfrö


Första steget!
februari 9, 2009, 6:59 e m
Filed under: Insemination - Landstinget, Insemination - Utomlands, Planering

Idag har vi bokat tid för undersökningarna som ska genomföras innan inseminationen. Det känns så spännande att karusellen äntligen börjar dra igång!

Jag började att ringa till vårdcentralen. Alternativen vi fick var att få en remiss till kvinnokliniken eller att vända oss till en privat gynekolog i grannstaden. Eftersom vi blivit tipsade om den privata gynekologen redan innan, och att väntetiden var betydligt kortare där så ringde jag dit. Sköterskan som svarade var supergullig och visste precis vad det handlade om när jag sa att vi ville göra förberedande undersökningar inför insemination i Danmark. Hon visste vilka undersökningar det gällde och det verkade inte vara första gången hon hade med ett lesbiskt par att göra. Det kändes så bra och jag blev så glad!

(Egentligen känns det lite löjligt att behöva bli så glad över att inte bli särbehandlad, men jag antar att man är ”van” att bli bemött med okunskap när man bor i en liten stad. Jag blev i alla fall glatt överraskad vilket var otroligt skönt.)

Vi ska dit den 27 februari och jag fattar inte hur man kan längta så mycket efter att gå till doktorn!


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Åh, vad spännande att ni är på gång att starta. Hoppas få följa er resa här på er blogg. Lycka till den 27:e! Kram.

Kommentar av Längtan

Hej!
Vi är oxå ett lesbiskt par som håller på att bli gravida. Jag är nyfiken. Vilken privata gynekolog vände du dig till??
Bor i umeå vi..

MVH Lisa

Kommentar av Lisa

Hej! Det är en privat gynekolog i Härnösand. Vi ska dit i morgon så vi lär skriva om det senare. Jag skickar iväg ett mail till er!

Kommentar av regnbagsknytt




Lämna en kommentar